Concerten, bezoeken aan het orgel en jeugdactiviteiten

Deze rubriek toont concerten, bezoeken aan het orgel en activiteiten voor de jeugd ingericht door of in samenwerking met het Orgelcomité Overmere. Bijna al deze activiteiten gingen door in de kerk Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen, de parochiekerk van Overmere. Indien dit niet zo was, wordt de concertplaats vermeld.

De concertinformatie bestaat uit gegevens over het concert (plaats, tijdstip,...), het concertprogramma en info over de artiesten die het concert verzorgden. Bij bezoeken aan het orgel en jeugdactivteiten staat een korte beschrijving.
In beide gevallen kunnen ook foto's en filmpjes, geregistreerd tijdens het concert, bekeken worden. Door de artikelfoto's aan te klikken krijgt met een grotere versie van één of meer foto's te zien in een lightbox.

CONCERT
Orgel en stomme film

Zondag, 23 februari 2014
om 19.00 uur
Parochiekerk Overmere

Paul De Maeyer (orgel)

 

PROGRAMMA

THE KID

In de pionierstijd van de stomme film werd door een pianist of organist in de zaal naar eigen inzicht en zonder uitgeschreven partituur een emotionele sfeer opgeroepen die het aanwezige publiek toeliet de film beter te begrijpen.
In 2014 een film draaien in een kerkgebouw en het orgel inschakelen met hetzelfde doel is eerder als een curiosum te beschouwen. Alhoewel, het geeft de organist de vrijheid om alle mogelijkheden van het instrument in volle virtuositeit te demonstreren.
Organist Paul De Maeyer is trouwens niet aan zijn proefstuk toe. Hij gebruikt als niet één de film ‘The Kid’ met Charlie Chaplin om via de improvisaties op het orgel de sfeerschepping van de film te ondersteunen.

Beknopte inleiding op de film

The Kid is een film uit 1921 onder regie van Charlie Chaplin.

Wanneer een arme moeder haar kind achterlaat in een auto, hoopt ze dat de eigenaar van de auto voor het kind zal zorgen. Ze laat een briefje achter waarin ze hierom vraagt. Maar het lot beslist anders, de auto wordt gestolen. Als de dieven de baby zien, schrikken ze en willen ze hem eerst doden, maar ze besluiten om hem achter te laten.

Een armoezaaier, Charlie Chaplin, ziet de achtergelaten baby. Hij neemt het kind mee en besluit om voor hem te zorgen.
Vijf jaren gaan voorbij en Charlie en het jongetje, John, leven nog steeds in armoede. Toch zijn ze gelukkig.
Om aan de kost te komen gooit John ramen in, vervolgens komt Charlie 'toevallig' langs als glazenmaker.
De moeder van John is inmiddels rijk en beroemd geworden en heeft spijt van wat ze gedaan heeft.

De film eindigt wanneer de moeder haar zoontje op het spoor komt en besluit John en Charlie bij haar te laten wonen.

 

ORGANIST

Paul De Maeyer (°1964)

Foto's (2)

Paul De Maeyer (°1964, Halle) studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven af voor orgel, muziekgeschiedenis en muziekdidactiek. Aan het Conservatorium te Utrecht behaalde hij het solistendiploma voor orgel bij Reitze Smits. Hij volgde meerstercursussen voor orgel en improvisatie bij Jos Van Immerseel, Michel Chapuis en Thierry Escaich.
Als organist, improvisator en begeleider is hij regelmatig te horen op recitals, concerten en opnames.
Hij was te gast op orgelfestivals in België, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Nederland en Zwitserland. Hij verleende zijn samenwerking aan projecten met dans, beeldhouwwerk, stille film, beiaard, draaiorgel, volksmuziek, orgelpresentatie, improvisatie-estafettes, theater en poëzie, orgelsymfonieën, barokcantates, marionettenopera, gregoriaans, koorimprovisatie en gespecialiseerde opleidingen orgelspel en literatuur voor buitenlandse studenten rond het Vlaamse orgelpatrimonium.
Zijn talrijke solo-improvisatieconcerten zijn telkens nieuw en bevatten referenties naar de Europese muziekliteratuur, de folklore, het liturgische tijdeigen, programmatische beelden, natuurelementen en eigen ontworpen thema's die uit het instrument in kwestie worden gehaald. Paul De Maeyer promoot de orgelkunst actief onder andere door medewerking aan de uitbouw van Vlaamse orgeldagen en een bloeiend muziekleven rond orgels in Gent. Daarnaast is hij werkzaam als docent orgel, improvisatie, concertcoaching en begeleidingspraktijk aan verscheidene Vlaamse muziekacademies. Als stadsadviseur voor de orgels van Gent, kwam hij in contact met diverse aspecten van orgelbouwkunde, wat leidde tot een grondige studie van de registratiekunst.